فروشنده مترو(6)

من یک فیزیکدان هستم  و وابسته به یک مرکز بین الملی  تحقیقات فیزیک . فکر می کنم آنقدر معلومات  پایه   در مورد فیزیک الکتریسیته  و مغنا طیس   بدانی تا بتوانی یک درک نسبی از توضیحاتم  داشته باشی . تمامی خطوط مترو ساخته شده در جهان  نیروی محرکش  الکتر یسیته  است  و حامل 750 ولت  اختلاف پتانسیل  در ریل سوم  و در هر  واگن موتوری  الکتریکی با برق مستقیم دارد  این موتور ها در زمان کار میدان مغناطیسی را در پیرامون خود ایجاد می کنند که در برخورد با میدان الکتریکی موجود در ریل سوم یک دالون  140 متری انباشته از شارع مغناطیسی به وجود می آورد تاثیر این شرایط برای کسی که مدت کمی بی حرکت داخل این دالون باشد قابل توجه نیست اما افرادی که در زمان زیاد و سراسر طول روز در این دالون رفت و آمد می کنند این تجمیع میدان علاوه بر تاثیر بر متابولیسم کلیه  اعضاء بدن اثر عمیقی بر تبادل یون در سلول های شبکه اعصاب و مغزشان  یعنی "نرون ها " می گذارد . که توضیح دقیق آن از تخصص من فیزیکدان خارج و مربوط به نورولوزیستها  می شود . اما  در نهایت عمده ترین تاثیر ایجاد برقراری ارتباط فکری  از راه دور است . این پدیده در دیگر مترو های جهان کمتر  رخ می دهد  چون در هیچ شبکه مترویی در جهان با این شرایط فیزیکی  فروشنده مترو وجود ندارد که در تمامی ساعات روز در این دالون 140 متری رفت آمد کند . درست مانند این است که شما در یک دستگاه  " ام آر  آی "  140 متری ساعتها در حال فروش بو گیر پا باشید .این واقعه  در دیگر مترو ها برای تعداد کمی از جمله " مبلغان  مذهبی" وکشیشان  فرقه های خاص که در مترو موعظه می کنند  رخ می دهد . و اولین با در مترو نیویورک دیده و شناخته شد . من مدتی است که سوار بر مترو  تهران در ساعات مختلف روز  عوامل  تاثیر گذار براین پدیده را  بررسی و ثبت می کنم .
ساعتها با آن فیزیکدان خوش پوش  هم صحبت بودم  همینطور روزها  تا بلخره  تصمیم به ترک دستفروشی  در مترو گرفتم و یک روز از تمامی دوستان زیر زمینیم خدا حافظی کردم و از دهها  پله  بالا آمدم . وقتی از ایستگاه دور می شدم  " دلفی " صدایم زد  و گفت: فضول  دانستی؟


گفتم: کمی
دلفی گفت : دانستن  درد است  دردی جانکاه. موهبت بزرگ الهی است. که هر کسی تحمل درد عمیقش را ندارد . نادانی  رفاه است و آسودگی  جاهلان   ذهنشان  راحت  است و  محروم از لطف روح بزرگ دانایی

 

تمام  


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: رمان ایرانی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 19 بهمن 1395برچسب:, | 22:52 | نویسنده : محمد |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • سحر دانلود